Tagasi    

Kollased iirised


20 staadiumit koos kommentaaridega.

ALUS: Aluseks oli papp, mis sai kaetud CHARVIN värvide paleti ülejääkidega, lastud kuivada ja siis kaetud CHARVIN retuššlakiga, et värv aluspõhjasse sisse ei imenduks.

LAHJENDI: Kasutasin CHARVIN Painting Mediumit värvi lahjendamiseks.

ÕLIVÄRVID: CHARVIN Extra Fine õlivärve:
Titanium White, Itense violet, Ultramarine Blue, Saint Remy Yellow, Tropical Green, Prmiary French Yellow, Burn Sienna, Medium French Yellow, Yellow Ochre, Cobalt Violet Light, Light Yellow Ochre, Bright Pink, Portrait Pink Light, Phtalo Viridian, Purple Violet, Vairon Pink,Provence Blue, Linen Grey, Tanned, Imperial Green, Orange Cadmium Genuine, French Violet, Cyan Phtalo Blue.

PINTSLID 25 tk:
nr4 kunstkarvaga peen 2tk, nr2 seaharjas filbert 4tk, nr 2 seaharjas lapik pikk karv 2tk, nr3 seaharjas lapik pikk karv 2tk, nr 4 seaharjas lapik pikk karv 1tk, nr4 seaharjas lapik pikk karv 6tk, nr6 seaharjas lapik pikk karv 4tk, nr8 seaharjas filbert 2tk, nr 6 seaharjas lühike karv 1tk, nr8 kunstkarvaga filbert 1tk.

 

STAADIUM 1.
Kõigepealt proovisin muljetooniga üldise massi ja kompositsiooni paika saada.

STAADIUM 2.
Silmad udukil püüdsin leida, et mis oleks see järgmine toon, mis oleks nö teisel kohal, kui ma peaksin selle pildi tegema ainult kahe mulje tooniga. Lillede toonile lisandus tausta toon, mis oli tegelikkuses küll väga selle seina värvi, mis taustaks oli, aga otsustasin värvilabidaga üle mõõta. Ja tulemuseks sain palju heledama ja sooja lillaka tooni, mis väga hästi haakub kokku juba olemasoleva rohekas kollase tooniga.

STAADIUM 3.
Milline oleks see kolmas mulje toon, kui silmi kissitades vadata? Jõudsin selle rikka sinakas pruunini.

STAADIUM 4.
Mis on see järgmine toon, mis mu pildilt puudu on, kui peaksin nii vähese juurde jäämagi? Jah, õite sees olev varjus olev tume kollane.

STAADIUM 5.
Esitan endale taas sama küsimuse:
Mis oleks see järgmine toon ilma milleta ma edasi ei saa minna, kui tahan luua muljet oma seadeldisest. Kreemjas soe poolvarju toon. Soovitan vaatajal ka praegu silmi kissitada, et paremini aru saada, miks ma midagi teen. Kui veel eemalduda ekraanist ja samal ajal silmi kissitada, siis peaks ka siit saama mulje kätte sellest kompositsioonist, mis mu ees oli.

STAADIUM 6.
Üks soe heleduse toon oli puudu – ja siit ta tulebki, Naapoli kollane. Kuna mul oli lilledele peale pandud ka elektrivalgus, siis pani see õied eriti hästi särama. Alul ma kartsin seda teha, sest ainult välisvalgus on tegelikult valguste kuningas ja annab kõige parema tulemuse. Kartsin sellepärast, et ma ei tahtnud tempot tõsta, et ma ei sõltuks välisvalguse muutusest nii palju.

STAADIUM 7.
Ja nüüd see vana hea trikk, võta appi taust ja see aitab sul senised maalilised pinnad korralikult ära organiseerida. Elavdasin tausta senist tooni veidi lillakate värvide suunas. Head maalijad ütleksin siinkohal juba, et nende arvates on pilt valmis. Minu arvates ka, kui see oleks mu eesmärk, aga seekord ei ole. Soovin ikkagi lilledele veel lähemale minna, neid täpsemaks saada.

STAADIUM 8.
Veel heledamaks! Silmi kissitades püüan ära määrata kõige heledama õielehe. Ja sealt edasi liigun valgust pidi selle vähenemise suunas. Ma ei liigu õis õie kaupa, ma liigun värv värvi kaupa ja seejuures hoian silmas koguaeg tervikut. Kui detail ja info laguneb koost, sellepärast, et mul on värvide kaudu midagi uut öelda, siis ma liigun ilma kahetsuseta edasi.

STAADIUM 9.
Nüüd hakkame tegelikkusele lähemale jõudma. Puudu oli üks oluline eriline kollane. Kõigepealt otsin ülesse iga uue värvi puhul koha, kus ta kõige puhtam ja intensiivsem on ning alustan sealt ja alles seejärel liigun eemale leides sama värvi kuid vähenevas koguses.

STAADIUM 10.
Uus heleduse toon on mul parasjagu käes. Nagu vaataja mõistab, igakord kui ma uue tooni endale välja segan, siis ma elan end välja ainult selle tooniga, värskendan seda paletilt ja tagasi pildile. Enne järgi ei jäta, kui üks toon end ammendab. Siis alles sõnastan endale, et mida mu pilt võiks nüüd vajada, et tervik oleks lähemal objektile, kui kunagi varem pildi jooksul.

STAADIUM 11.
Heledus ei tähenda lihtsalt heledat tooni. Seekord tuleb mängu külm, sinakas-lillakas-hall heledus.

STAADIUM 12.
Jälle see vana hea äraproovitud nipp – võta appi taust ja organiseeri oma objekti detailid täpsemaks.

STAADIUM 13.
Pärast täpsemat tausta tahtsin ka objekti endaga täpsemaks minna, teen seda heleduste abil.

STAADIUM 14.
See staadium mulle juba väga meeldib, kuna ma ei rahunenud enne maha, kui olin tausta värvi soojemaks keeranud.

STAADIUM 15.
Nüüd peab ettevaatlik olema. Hakkan väsima ja võin üle töötada. Pean pausi tegema.
Tagasi tulles nägin, et ega ilma lillede varteta hakkama ei saa.

STAADIUM 16.
Nüüd ei liigu ma edasi mitte enam värvi kaupa, vaid teen ainult seda mida pilt nõuab, ükskõik mis värv hetk või koht.

STAADIUM 17.
Detail, detail, detail.

STAADIUM 18.
Juurde selgust ja täpsust.

STAADIUM 19.
Mässasin veel veidi taustaga. Kuna parem külg kogu pildil jäi natuke tühjaks, siis otsustasin asja parandada tumeda ülevalt alla pinnaga.
Kirjutasin juba alla.

STAADIUM 20.
Püsti tõustes ja eemaldudes sain aru, et üks külm roheline tõmme on alt keskelt puudu, tegin selle ka ära.
Mida ma õppisin selle pildiga?
1. Jätsin meelega heledad pinnad pastoosseks ehk paksu värviga. See on vana trikk kunstiajaloost, heledad pinnad püüavad elavat valgust.
2. Alusta muljega- ära liigu enne edasi, kui oled muljelise objekti sisemise loogika ära tabanud, tajunud valguse külje värvi, tajunud varju kõlje värvi ja tajunud valguse varju kohtumise värvi. Igal uuel objektil on see erinev. Igalk pildil on oma usutav lugu. Kui ise usud, siis hakkavad vaatajad ka uskuma.